Kolej linowo-terenowa z Krynicy-Zdroju to nie tylko środek transportu, ale także atrakcja turystyczna, która przyciąga wielu odwiedzających. Ta całoroczna kolej linowo-terenowa prowadzi na Górę Parkową, znajdującą się w malowniczym Beskidzie Sądeckim.
Historia tej kolejki sięga 1937 roku, kiedy to została zbudowana jako pierwsza tego rodzaju kolej w Polsce.
Budowę zrealizowała renomowana firma Von Roll Bern z Szwajcarii, a od jej uruchomienia, kolejka stała się nieodłącznym elementem krajobrazu Krynicy-Zdroju. Obecnie operatorem kolei są Polskie Koleje Linowe S.A., które dbają o jej właściwe funkcjonowanie i jakość świadczonych usług.
Przejażdżka tą kolejką to nie tylko możliwość dotarcia na szczyt, ale również wspaniała okazja do podziwiania panoramicznych widoków na okoliczne tereny.
Historia
Historia kolei linowo-terenowej na Górę Parkową sięga czasów przedwojennych, kiedy to została ona wybudowana na zlecenie Ligi Popierania Turystyki. Jej uroczyste poświęcenie oraz uruchomienie miało miejsce 8 grudnia 1937 roku.
Projekt architektoniczny zarówno dolnej, jak i górnej stacji kolejki, jest doskonałym przykładem awangardowego modernizmu. Górna stacja została wzbogacona o taras widokowy, który pełnił rolę kawiarni. Mieścił się on bezpośrednio nad peronem kolejki, oferując wspaniałą panoramę Krynicy, co czyniło to miejsce wyjątkowym i atrakcyjnym dla turystów.
Jednak w latach 80. XX wieku, podczas prac remontowych, taras został usunięty, w jego miejsce wprowadzono standardowy, pochyły blaszany dach, co zmieniło charakter górnej stacji.
Po zakończeniu II wojny światowej, 15 kwietnia 1945 roku, kolej została objęta przymusowym zarządem państwowym, który był sprawowany przez Ministerstwo Komunikacji. Początkowo nadzór pełnił Departament Ogólny ministerstwa, a od 9 sierpnia 1945 roku zarząd przejął Wydział Turystyki Ogólnej i Akwizycji.
Dane techniczne
W tej sekcji przedstawiamy szczegółowe dane techniczne dotyczące kolei linowo-terenowej znajdującej się na Górze Parkowej.
Kolej linowo-terenowa | na Górę Parkową |
---|---|
Długość trasy [m] | 642 |
Wysokość stacji dolnej [m n.p.m.] | 584,2 |
Wysokość stacji górnej [m n.p.m.] | 732,8 |
Różnica wysokości [m] | 148,6 |
Ilość wagonów | 2 |
Ilość miejsc w jednym wagonie | 50 |
Przewozowość [osób na godzinę] | 500 |
Przypisy
- Marek Baran: Koleje linowe i wyciągi narciarskie w Polsce. Historia i dzień dzisiejszy. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2010 r., s. 141. ISBN 978-83-7729-036-1.
- M.P. z 1945 r. nr 1, poz. 3; M.P. z 1945 r. nr 16, poz. 54.
- Poświęcenie kolejki w Krynicy. „Wschód”. Nr 70, s. 3, 30.12.1937 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Krynica-Zdrój (stacja kolejowa) | Kolej gondolowa na Jaworzynę KrynickąOceń: Kolej linowo-terenowa na Górę Parkową